Loggen

Här följer 'händelse-loggen' som beskriver vad som ägt rum när det gäller ägande och omvårdnad om detta fordon.

April 2006

Säljaren lade ut hojen på auktion på brittiska Ebay, det var där jag fick syn på den.
Han hade satt en okänd "reserve" som inte budgivarna uppnådde med sina bud.
Auktionen var avslutad den 25 April utan att budgivarna hade nått det pris säljaren skulle godta.

Och det här är en modell som jag hade hoppats i framtiden kunna hitta i Sverige i något tokrenoverat skick.
Det var inte alls tänkt att jag skulle kolla efter en sådan inom det närmsta året i alla fall. Men här fanns det alltså en. Beskrivningen på Ebay sade följande:

"You will not believe the condition of this GSXR750, 8300 very dry miles, no corrosion - every MOT and tax disc since new,all service history,books and owners manual/sales brochure. completely like new and completely standard - please come and view - the photos do not do this bike justice.stored for the last two years"


Jag började bli intresserad och mailade säljaren för att höra vad han realistiskt tänkt sig för nivå.
Han gav mig ett "drive-away"-pris 2300 pund och jag tyckte det var ok nivå med tanke på det beskrivna skicket.

Efter att ha ifrågasatt mitt eget förstånd fram och tillbaka några ggr (det kan nog behövas ibland) så blundade jag och tryckte på knappen för att försöka mobilisera köpesumman.

Min snabbt uträknade plan var att åka över till London med billigt flyg och sedan köra hojen hem över färja.

Men den 28 april skulle jag åka till Suzuki-klubbens vårträff på en GSX-R750 -88. Det hade jag verkligen sett fram emot efter att ha hållit på och småfixat och förbättrat den hojen hela vintern. Men när jag nästan var framme vid en mötesplats och svängde in mot en mindre väg så fick jag framhjulssläpp i lösgrus och gick i backen med vänstra axeln. Nyckelbensbrott och några revben knäckta, jag blev sjukskriven hemma i 14 dagar. 88:an klarade sig bra mest med plastrepor på vänster sidan, en framtida kåprenovering kommer det att bli.

29 April - 14 Maj Det såg inte ljust ut vad gäller förmågan att ta hem London-hojen. Det mesta fokus var att läka skadorna och hålla sig lugn. Däremot blev det klart med pengafrågan för inköpet, en grym påminnelse om de planer jag dragit igång innan jag råkade ut för olyckan. Men det var ju enformigt att gå hemma så jag fick mkt tid till att fundera runt det hela. Jag beskrev läget för min klubbkollega Hans-Ove som kom med goda råd och jag kunde även utse Hans-Ove till att vara behjälplig att köra hem hojen passande sträckor. Så då började det se ut att kunna gå genomföra. Säljaren höll jag intresserad genom att inte ifrågasätta det pris han begärt. Han gick med på att hålla hojen åt oss tills vi kunde komma över den 16 Maj.
De låga priserna för flyg med Ryanair (Skavsta/Stansted) speciellt när man bokar i god tid var en faktor som gjorde kostnaderna skapligt rimliga.


16 Maj 2006

Jag åkte i sällskap med Hans-Ove en tur över dagen med RyanAir för att studera objektet. Det var en resa för att få ägarskapet ordnat så hojen inte skulle hamna hos någon annan ny ägare. Men man fick ju se hojen i verkligheten på så sätt och avgöra på bättre sätt i sista stund. Jag hittade ingenting att anmärka på och den var verkligen otroligt lite använd. Så jag glömde ta några bilder. Det kändes som att det inte behövdes. Det blev affär. Butiken höll sedan hojen åt oss tills vi kunde få tid att göra en tvådagars-transport, som kunde bli först den 31 Maj när Hans-Ove hade tid nästa gång. Jag fick med mig hem alla hojens papper och diverse tillbehör.

En (1) bild blev det den 16 maj, Hans-Ove och hyrbilen utanför butiken:


17 Maj 2006

De brittiska besiktningskvittorna var intressant att studera för att se hur miltalet ökade för varje år, vissa år blev det inte mkt åkt..:

Datum mätarställning mil per år

09-91 0 mil (ny)
10-92 158 mil 158
9-93 267 mil 109
9-94 362 mil 95
10-95 441 mil 79
03-96 443 mil 2
03-97 460 mil 17
05-98 538 mil 78
05-99 585 mil 47
05-00 781 mil 196
04-02 935 mil 154
06-03 1110 mil 175
08-04 1237 mil 127
04-06 1335 mil 98


20 Maj 2006
Nu börjar det stå klart att för att minska antalet risker så blir det hyrd skåpbil för att dra hojen från butik i västra London till hamnen i Harwich. Det går inte att som utlänning köra hojen lagligt inom UK. Skåpbilshyran är inte billig men det var viktigt att inte missa färjan om man skulle fått problem med hojen självt eller blivit haffad av brittisk polis. De tusenlappar man betalar för färjebiljetten förloras om man inte kommer med (ej ombokningsbart). Sedermera under veckan kom jag fram till att satsa på skåpbil även genom Danmark.

22 Maj 2006

Främre strålkastar-anläggning för högertrafik hittad på tyska Ebay, för framtida konvertering. Den verkar vara i tillräckligt bra skick.


31 Maj-2 Juni 2006
Nu var det dags för hemtransport av hojen från England till Sverige. Proceduren i korthet var: Gunnar/Hans-Ove flyger RyanAir Skavsta/Stanstead, hämtar hoj med skåpbil, resa med mc via DFDS Seaways Harwich->Esbjerg. Färja anländer Esbjerg den 1 Juni, 30 mil från svenska gränsen. Skåpbilsfrakt Esbjerg/Köpenhamn. Hans-Ove kör hojen upp till Sthlm. Frakt-äventyret gick alltså att genomföra så att hojen kom hem. Ingen billig historia men själva målet uppnåddes, att bli innehavare av den här hojen.

En utförlig beskrivning av hämt-resan återfinns här !

6 Juni 2006

Den "hemsida" om hojen som du nu tittar på blev klar.

Det som återstår är regbesiktningen.

Den här hojen är typen "GR7AA" som är basversionen (116 hk enligt databladet). Till bla Sverige och Tyskland tog importören in typen GR7AB som var effektbegränsad. Enligt japanen Tatsuwo Sato som hjälpt mig med lite modell-info runt denna hoj så gällde följande:

>> GR7AA was exported for Europe General, U.K, Finland, Norway, Belgium,
>> Netherlands, Italy, Spain market.
>> GR7AB was exported for Sweden, W.Germany, Austria.

13 Juni 2006

Strålkastarinsatsen från Tyskland hemkommen.

Den är väl inte helt som ny men jag tror inte man kommer kunna se så stor skillnad när den sitter på plats. Suzuki hade denna årsmodell glömt bort att spara på vikten. I stället var det viktigt att lampglaset skulle följa den nya framkåpans
strömlinjeform även om konstruktionen med 'ingjutna' insatser i ett omslutande skal och tjockt frontglas innebar flera kilo i ökad vikt. Tyskarna kallar den lamp-modellen för 'das Aquarium', troligen finns det risk att man kan få den vattenfylld på något tragikomiskt sätt om man kör mkt i regn och fått ett riktigt stenskottshål på glaset.

Det finns några få och väldigt små stenskott i glaset men det kan man nog få bort med något passande under-medel för bilrutor, eller lite klarlack. Den tyska insatsen innehåller runda insatser av samma typ som på 88:an, dvs en H4-insats och en H1-insats. Dvs halvljus bara på en lampa. Den brittiska har två H4-insatser och en tämligen mysko ljusbild som påminner om en amerikansk sealed-beam-glödlampa från 70-talet. Jag hade hoppats det skulle gå ta isär lampmodulen för att komma åt reflektorerna, i så fall skulle man kunnat byta bara insatserna. Men tydligen så limmar de ihop lamphuset vid tillverkningen och sedan är det permanent. Så nästa steg blir att skruva loss hela topp-kåpan för att få loss lamp-modulen och byta den, det blir nästa vecka. Sedan borde den klara regbesiktningen.

24 juni: Senaste är att jag funderar på att åka och besikta med den insats som redan sitter på hojen. Halvljuset har "rak ljusbild" och jag har hört en kille var in med en brittisk hoj med sådan ljusbild och fick den godkänd.

14 Juni 2006

Nu har det kommit respons från Vägverket på ansökan för Tillfällig Registrering. De sände bestyrkta kopior på engelska regbeviset som jag hade sänt in i original. Dessa kopior skall man ta med vid regbesiktningen. Och i dag kom nummerplåten och övriga papper:

1=Beslut fillfällig registrering
2=Tillfällig regplåt rödvit (tills regbesiktning gjorts)
3=Regbevis för tillfälligt reggat fordon
4=Räkning på 300:- att betala
5=Kopior på engelska regbeviset från Vägverket.

Så nu slipper jag oroa mig att det var några problem med de brittiska reg-papperen, bättre nyheter kan man inte få när man importerat. Nu är det bara att ge sig ut i trafiken om man skulle vilja det...


24 Juni 2006

Nu var det hög tid för första provturen ! :))

Rödplåten monterad:


Ja..den kändes precis som den borde göra och går mkt mjukt och fint i vanlig landsvägsfart. Men den verkar lägre växlad än 88:an. Går mkt bra att åka med på 6:e växeln i vanlig landsvägsfart.
Boda Brygga är ett närbeläget utflyktsmål som inte kan gå fel.

Lyckad provtur, nu återstår det bara att beställa tid för regbesiktning.

5 Juli 2006

Nu var det dags att åka till registreringsbesiktningen. Jag chansade på att inte byta lampinsats eftersom den har en rak ljusbild som inte borde blända och den har halvljus på båda reflektorerna (som är tillåtet fr om år 2003). Men det blev nobben. Men dom är hyggliga där i Västberga så de fortsatter resten av besiktningen vid senare tidpunkt. Så jag åkte hem och bytte till den tyska insatsen. Det tog ungefär 2.5 timmar att klara av bytet, jag skulle tro nu när man förstår hur det hänger ihop skulle det kunna gå på under en timme utan jäkt.

6 Juli 2006

Årets varmaste dag. Nu såg ljusbilden ut precis som de ville ha den och jag kunde åka in och besikta färdigt. Godkänt och klart ! Jag uppmuntrade användning av riktiga uppgifter rakt av så jag pekade på originalbroschyrens 116 hästar och de tog intresserat kopia av broschyren :) Jag tycker det är lite små-roligt att få den typad på den effekten även om det blir dyrare försäkring. Iofs är nog 116hk mest fantasiuppgifter. Jag har sett diskussioner i tyska GSX-R-forum där dom som har den hör hojtypen mätt upp ca 100 hästar på bakhjulet och att den mer skulle motsvara ca 112 verkliga vevaxelhästar. Originalavgassystemet är nog boven skulle jag tro. Men inget att klaga på för min del.

10 Juli 2006

Den ordinarie svenska nummerplåten har anlänt. Men de tekniska data från regbesiktningen är inte inne systemet ännu så man kan inte ställa på hojen med den plåten ännu. Däremot kan man åka på rödplåten.

17 Juli 2006

Regpapperen kom nu med regbesiktningens uppgifter inlagda. Den är typad till 85 kW (116hk).

Så nu är allt klart med importen.

01 Aug 2006

Inte en meter kört sedan den 24 Juni. Så jag är nog en värdig arvtagare om man tänker på tidigare ägares drifts-historik. Det har varit för mkt med andra saker. Tids nog blir det dags att ställa på hojen första gången :)

2007

Ett par 100 mil, en tur till Ångermanland och Stockholmsrallyt.

2008

Såld till Göran Hedin.

2011 - Januari

Nu har jag köpt tillbaka den från Göran ! Han körde bara 80 mil och har förbättrat den ytterligare. Den har fått nya däck som inte använts ännu, olja+filter bytt. Dvs nu ÄNNU MERA synd att använda. Men det är meningen att 91:an skall börja användas lite smått. Ibland.

2011 - 30 April

Hämtad från tidigare ägare.

2011 - 22 Juli

Påställd, försäkrad, besiktad

2011 - 28 Juli

En tur till Röda Cafét, foton från 28 juli :

2012 - Augusti

En GT750M importerad från Florida fick all uppmärksamhet och 91:an stod oanvänd i ett förråd.
91:an såld till George Bommelin i Augusti 2012.

2013 - Juli

Även GT750M såld.

2014 - Juli

Nu har jag köpt tillbaka 91:an från George !
Han hann bara med 80km.
Nu har jag tänkt att det skall bli en mer långlivad ägarperiod.